GlasVision2020-04-29T09:49:56+02:00

Project Description

Visualiserar unika tavlor med fotobearbetning och retusch

Beskrivning: Glasvision tillverkar bakgrundsbelysta glastavlor i egen fabrik, med direkta avtal med de konstnärer de arbetar med. De kallar det Backlight Artwork.

Glasvision behövde hjälp att få fler att upptäcka deras unika tavlor. De har en stark usp (unique selling point/ konkurensfördel) men upplevde ett problem med att visualisera den och nå ut med den på ett kostnadseffektivt sätt. 

Först och främst behövde tavlorna få rätt “inramning”. Det vill säga snygga, moderna interiörer som lockar inredningsintresserade på exempelvis Instagram.

Vårt förslag blev miljöbilder som vi producerade med hjälp av så kallade mock-ups, färdiga interiör-bilder. Betydligt billigare än att själva bygga miljöer eller fotografera på location. Och med vår kunskap i bildretuschering “hängde vi upp” tavlorna i rummen, la till skuggor, reflexer och sladdar…

Detta är ett vanligt sätt att arbeta på idag. Men för Glasvision så räcker inte det. Detta skapar “bara” en fin/inspirerande bild på en tavla. Glasvisions usp är att de säljer bakgrundsbelysta tavlor. Så vi fick klura lite till.

Vi fortsatte vårt arbete i photoshop och fick fram effekten av tänd tavla. Nu hade vi miljöbilden med både tänd och släckt tavla! Men vilken skulle vi visa? Vi upptäckte återigen att oavsett vilken av bilderna du såg så upplevde du inte att den var tänd. Bara när du såg både tänd och släckt samtidigt uppfattade man att tavlan är belyst.

Lösningen blev animerade bilder. För sociala medier och webbshop.

Våra skills I detta projekt: Idé, retusch, grafisk design, original och projektledning.

Myrans kommentar: I detta uppdraget var det den digitala tekniken som blev lösningen.