Bildspråk och kommunikationsidé för sängar2018-10-01T09:17:14+00:00

Project Description

En känsla av Småland och riktigt sköna sängar

Beskrivning: Vi fick uppdraget att ta fram en annons för Vitanda sängar som skulle gå digitalt hos Readly. Ett relativt nytt företag men med personal som har lång erfarenhet av att tillverka riktigt bra sängar för hand. Varje säng tillverkas på beställning av kunden utifrån individuella behov och önskemål. En säng som är speciellt gjord för just den personen som skall sova i den. I många år framöver.
Vi utgick ifrån det bildmaterial på sängar som fanns befintligt hos kunden och kompletterade med naturbilder som speglar en tidpunkt som har nära koppling till sömn, tidig morgon, natt eller sen kväll. Vi ville även att bilden skall förstärka känslan av Småland och valde här en fin morgonbild på en granskog. Copytexterna förmedlar den personliga känslan av att min säng är gjord just för mig. Att Vitanda tar hand om sina kunders nattsömn genom att tillverka sängar helt utefter individuella anpassningar. Vår kommunikationsidé är att det omhändertagande spåret och istället för att påstå något så väljer vi att ställa frågor till målgruppen. I detta fall; Vem tar hand om dig när du sover?
Detta kommunikationsspår ser vi stora utvecklingsmöjligheter för, oavsett val av media. Samtidigt som det särskiljer sig mot konkurrenterna då det är vanligare att annonsören väljer att påstå något istället för att fråga. Att ställa en fråga stärker känslan av att Vitanda bryr sig om och vill ta hand om sina kunders nattsömn.

Våra skills I detta projekt: AD, copy, grafisk formgivning, original, projektledning.

Myrans kommentar: Att lägga sig i en säng från Vitanda är som att lägga sig i en kram. Det var vårt första intryck och har därmed banan väg för den kommunikationsidé vi tagit fram. Att få vrida och vända för att komma fram till en kommunikationsidé som har utvecklingspotential, skruva på budskap och hitta ett bildmanér som håller över tid ställer stora krav på både kreativiteten och insikten om målgruppen. Det gillar vi skarpt!

Grafiska Myran har tagit fram idé, copy och formginving av annons för Vitanda sängar för digital publicering